Elevfravær

Del 1: Definition af fravær samt retningslinjer for registrering

Definition af fravær

Lovligt fravær:

• Fravær på grund af sygdom, funktionsnedsættelse eller lignende.
  • Fravær med tilladelse.

Ulovligt fravær:

• Fravær uden tilladelse.

Registrering:

For elever i 0. til 5. klasse registreres fraværet én gang dagligt.

For elever fra 6. til 9. klasse registreres fraværet to gange dagligt – der registreres ved dagens afslutning, om elever er fraværende, så vi følger op på om elever forlader skolen i løbet af dagen.

Når skolen modtager besked fra forældre om, at en elev har været syg, rettes ”U” til ”L” (lovligt fravær) eller ”S” for sygdom.

Forældrene kan bede om, at eleven fritages i særlige anledninger, og dette skal godkendes af skolens leder, hvis fritagelsens omfang overstiger 2 skoledage. Ved fritagelse under to skoledage kan klasse-/kontaktlærer give eleven lov til at holde fri.

Fravær skal følges op. Højt fravær er bekymrende. Fraværet kan skyldes en række omstændigheder, men skal altid danne udgangspunkt for en dialog om baggrunden for fraværet samt for indsatser med det formål at nedbringe fraværet.

Bekymrende højt fravær er:

7 dages fravær i en periode af 20 skoledage.

For sent fremmøde mere end tre gange i en periode af 20 skoledage.

Fravær over 5%.

Ulovligt fravær på 15% eller derover udløser en underretning til familierådgivningscenteret.

Del 2: Handleanvisning

Øje

Klasselærer holder øje med fravær. Ved bekymrende fravær kontaktes forældrene pr. telefon/AULA, til en samtale med det formål at få en viden om baggrund for fraværet, samt at involvere forældre i den bekymring, det giver anledning til.

glas

Såfremt fraværet fortsat er bekymrende, inviteres forældre til møde på skolen. Ledelsen informeres, og der tages stilling til, hvem der skal deltage. Mødet kan være mellem klasse-/kontaktlærer og forældre, men andre kan deltage. På mødet aftales, om der kan iværksættes tiltag og aftaler, som kan bidrage til at nedbringe fraværet.

k

Ved fortsat højt fravær iværksættes et møde med deltagelse af såvel leder som rådgiver fra familierådgivningscenteret. Her afklares hvordan såvel skole, som hjælp til familien kan bidrage til at nedbringe fraværet. Mødet følges op efter et aftalt antal uger, hvor alle deltagere involveres i en evaluering af, om fraværet er blevet nedbragt eller der skal iværksættes nye tiltag.

Del 3: Indsatser

Indsatser som iværksættes vil afhænge af, hvad der er baggrund for fraværet.

Hvis en elev har en kronisk sygdom, kan virtuel deltagelse i undervisningen aftales.

Ved sygdom i familien kan aftales, hvordan eleven hjælpes til at kunne gå i skole under sygeperioden. Dette med hjælp fra lærere og pædagoger samt evt. kammerater.

Ved udeblivelse kan der også være indsatser som handler om hurtig og daglig tilbagemelding til hjemmet i forhold til, at en elev ikke er mødt om som aftalt.

Indsatser aftales i øvrigt tilpasset den enkelte elev og familie – og alle forventes at bakke op om målet om stabilt fremmøde.

Til forældremøder italesættes ligeledes vigtigheden af, at alle elever møder stabilt, samt hvor stor en betydning det har for deres læring og trivsel, samt for deres trivsel videre på en ungdomsuddannelse og i deres arbejdsliv.