Dit barns udvikling og trivsel

Logo

Kolind Skole tolererer ikke mobning og vores målsætning er at være en mobbe-fri skole.
At undgå mobning kræver en fælles indsats. Derfor er det altafgørende at elever, forældre og skolen i fællesskab samarbejder om dette i alle sammenhænge.

På skolen har vi fokus på arbejdet med gode relationer mellem elever og mellem voksne og elever, da vi ved, det er en grundlæggende forudsætning for høj trivsel. Vi mener det er vigtigt, at vi har en fælles forståelse for at kunne tale sammen om og handle i forhold til mobning

Mobning defineres ved vedvarende ondsindet drilleri eller bevidst udelukkelse fra fællesskabet. Mobning er først og fremmest kendetegnet ved, at magten er skævt fordelt mellem de involverede - mobning er derfor ikke en konflikt og kan ikke behandles som sådan.
I en mobbe-situation er der oftest tre parter: mobber, offer og tilskuere

Mobning har ikke noget med det enkelte barn at gøre. Det er et komplekst problem, der udspringer af en utryg kultur i børnegruppen.

Digital mobning er når digitale medier som mobiltelefon og internet bruges som værktøj til at udøve mobning

En konflikt er, når en uoverensstemmelse giver anledning til opgør mellem to eller flere personer. En konflikt kan beskrives som en uenighed, eller en konkret anspændt episode. Her er magtforholdet mellem de involverede generelt lige.

Drilleri har karakter af tilfældighed og spontanitet. Det er typisk en enkeltstående handling, der bl.a. kan handle om at afprøve grænser eller være et forsøg på at skabe kontakt.
Når drillerier mister karakter af tilfældighed, og magtbalancen mellem parterne langsomt bliver forrykket, bevæger vi os over i en gråzone, som kan være et vigtigt forvarsel om mobning.

Hele planen

Shape Created with Sketch.

Trivsels princip

Shape Created with Sketch.