Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Vision

Kolind Skoles vision “Vi lærer hver dag - alle sammen”

Kolind Skoles kerneopgave er at udvikle elevernes læring og trivsel mest muligt, så alle bliver så dygtige, de kan.
Vi møder alle elever med tillid, anerkendelse og respekt - og tror på, at alle vil og kan lære.
Vi vil en skole, hvor vi gennem en nysgerrig og professionel tilgang til læring og trivsel, skaber en folkeskole hvor både børn og voksne trives og udvikler sig.

Mission

På Kolind Skole vil vi udvikle livsduelige elever, der forlader folkeskolen med tro på fremtiden og med en faglig, social og personlig bagage, som gør dem i stand til at videreudvikle sig og tage aktiv del i både det danske samfund og som global verdensborger.

Visionen tydeliggøres gennem følgende signaturfortællinger:

”Kolind Skole er en skole, hvor dit barn udvikler sig i stærke faglige fællesskaber”

”Kolind skole er en fællesskabende skole, hvor vi har blik for det enkelte barn og skaber en hverdag med skoleglæde”

”Kolind Skole er en involverende skole, der bygger på et stærkt og ligeværdigt samarbejde mellem skole og hjem”

”Kolind skole er en skole, hvor vi sammen bringer virkeligheden ind i skolen og skolen ud i virkeligheden”

”Kolind Skole er en åben og engageret skole, som bidrager til det aktive lokalsamfund midt på Djursland”

”Kolind Skole er en faglig og ambitiøs skole, der i samarbejde med andre uddannelsesinstitutioner udvikler og optimerer arbejdet med elevernes læring.

Det betyder for ledelse og medarbejdere:

På Kolind skole arbejder vi ud fra tre overordnede værdier - tillid, ordentlighed og faglighed.

Som leder og medarbejder er du en del af et professionelt læringsfællesskab, hvor dialog og gensidig tillid danner udgangspunkt for den undersøgende samtale, hvor fokus er på udvikling af elevernes læring og trivsel.
Du er en del af en organisation, hvor alle er lærende og derfor arbejder du sammen med de øvrige medarbejdere for kontinuerligt at fremme et lærende mindset på hele skolen som fundament for en lærings- og feedback-kultur.

Det betyder, at vi samarbejder tæt omkring kerneopgaven med respekt for de forskellige fagligheder, vi professionelt byder ind med og med fokus på kontinuerlig udvikling af vores praksis med et mål om øget læring og trivsel for vores elever.

Vi er som skole funderet i et bredt læringssyn, hvor vi udnytter mange forskellige læringsmuligheder i dagligdagen.
Derfor arbejder vi med stor variation i undervisningen med vægtning af både kropslig og intellektuel læring og udnytter kreativt de læringsrum vi har, både ude og inde.

På skolen arbejder vi en bred vifte af pædagogiske indsatser, funderet i pædagogiske og didaktiske teorier, som spænder over blandt andet growth mindset teorien(Carol Dweck), “Hajen” som model for klasserumsledelse ( Lene Heckmann), nyere motivationsteorier, forventningsbaseret klasseledelse mm.

Vi har høje forventninger til, at du som medarbejder arbejder målrettet for at understøtte børnenes læringsmuligheder gennem tæt samarbejde om ensartethed, genkendelighed og visuel stilladsering, så børnene oplever trygge og forudsigelige læringsrum med ro til læring.

Følgende tager afsæt i de 5 søjler i Professionelle Læringsfællesskaber

Teamsamarbejde:

På skolen er vi organiseret i professionelle teams, hvor målet er at udvikle, samskabe, videndele og lære af hinanden.
Dette uanset om det er årgangsteams, afdelingsteams, PLF, fagteams eller FF-samarbejde.

Samarbejdet tager udgangspunkt i teamkontrakter, hvor det fremgår, hvilke forventninger det professionelle team har til hinanden. Disse evalueres og genforhandles løbende.

Møder tager oftest udgangspunkt i læringscirklen.

Møder afvikles efter fast struktur med dagsorden, tydelige mål, mødeleder, referent og evaluering. Dagsorden og referater arkiveres i Aula.
Ledelsen deltager løbende i teammøder og der afholdes TUS to gange årligt.

Faste punkter på dagsordenen til FF-tid for at skabe rum for reflekterende/ undersøgende dialoger ser således ud:

  1. Hvad skal eleverne lære?
  2. Hvilke tegn indikerer den læring, vi ønsker at se?
  3. Hvad gør vi, når eleverne ikke lærer det, de skal?
  4. Hvordan planlægger vi en undervisning, der sikrer, at alle lærer mest muligt?

f

Betydningsfulde relationer

Vi har fokus på arbejdet med gode relationer mellem elever og mellem voksne og elever, da vi ved, det er en grundlæggende forudsætning for at understøtte det, elever lærer både om det faglige indhold og sig selv i skolen.
Derfor er du som professionel altid primært ansvarlig for at skabe og opretholde et udviklingsstøttende læringsmiljø i klassen gennem din relationskompetence.

Definition af relationskompetence:

“Den professionelles evne til at “se” det enkelte barn og på dets egne præmisser og afstemme sin egen adfærd herefter uden dermed at fralægge sig lederskabet, samt evnen til at være autentisk i kontakten. Og som den professionelles evne og vilje til at påtage sig det fulde ansvar for relationens kvalitet” (Helle Jensen, 2014)

Læringsmindset

Vi tager udgangspunkt i Mindsetteorien af Carol Dweck og arbejder kontinuerligt med at fremme et læringsmindset hos alle - både eleverne og os selv.
Dette gøres gennem overordnet fokus på læring frem for præstation.
Vi arbejder ud fra læringsmål, som kan omhandle både faglige, sociale og personlige læringsmål

Vores læringsrum er mangfoldige, derfor arbejder vi med læring i forskellige rammer, både ude og inde.
Bevægelse indgår som en naturlig del af den faglige undervisning, så vi sikrer bevægelse i alle fag med udgangspunkt i en forståelse af samspillet mellem krop og intellekt.

Vi lærer i et skolefællesskab - som en del af et verdensfællesskab.
Dermed arbejder vi kontinuerligt, gennem fagene, med at skabe udsyn for alle elever.

Datainformeret praksis

På skolen bruger vi systematisk data til information om elevernes trivsel og læringsudbytte. I vores samarbejde om eleverne er vi beriget af data, således at vi sammen analyserer data, sammen reflekterer over den gennemførte undervisning og på baggrund af fælles undersøgelse iværksætter vi nye tiltag, der kan forbedre undervisnings- og læringsmiljøet. Jvf. læringscirklen.

I alle møder om elever har vi på forhånd aftaler om, hvilke data der danner udgangspunkt for vores fælles undersøgelse.

PLC - Det pædagogiske læringscenter

Skolens pædagogiske læringscenter understøtter elevernes læring og det pædagogiske personales praksis.
Det pædagogiske læringscenter består af et vejlederkorps, som sammen med ledelsen er drivkraften i forhold til skolens udvikling.

Både ledelse og vejledere er løbende i tæt dialog med øvrige medarbejdere om udvikling af elevernes læring.