Fra skoleledelsen

k

Kære Forældre,

Efterårshilsen 2023

Efter en skøn sensommer reelt kun afbrudt af ét voldsomt regnvejr, fik vi også afviklet den traditionsrige ”Skolernes Motionsdag” uden at børnene blev alt for våde. Med små byger kunne det dog ikke helt undgås, at man blev lidt våd. Det 300 mand store hold er vi til stadighed imponerede over og over den måde tingene gribes an på. Lidt småregn er i hvert tilfælde ikke noget, der slår børn fra Kolind ud. Ingen bøvl der. Vi sluttede i salen med at fejre både individuelle og klasseresultater. Se nogle af hurtigløberne på Facebook.

Internt på skolen synes vi, at der er godt gang i byggeriet. Vi ser nu konkret betydningen af de første forbedringer. Byggeriet går ind i fase 3 af i alt 7 faser. Der vil fortsat være små forhindringer helt frem til sommer.

Vi står overfor at skulle ansætte nye kollegaer i efteråret. I år er der flere ansøgninger til stillingsopslag end vi plejer at se på Kolind Skole. Det er vi selvfølgelig rigtig glade for. Vi glæder os derfor sammen med ansættelsesudvalget til at læse ansøgningerne igennem. Skulle du kende en lærer, som matcher skolens stillingsopslag, så giv dem gerne et praj, det er endnu ikke for sent – sidste frist for ansøgning i denne omgang er den 23. oktober.

Både personale og skolebestyrelse er fortsætter arbejdet med skolens udviklingspunkter: elevinvolvering, forældreinddragelse og bæredygtighed. Der arbejdes på at løfte nogle helt konkrete tiltag, som kan mærkes oppe på praksisniveauet sammen med elever. Allerede nu er der flere prøvehandlinger på individ og klasseniveau.

Der har mellem sommer og til nu selvfølgelig været et hav af oplevelser. Et par eksempler der kommer tæt på udviklingspunkterne, kommer her:

6. klasserne var på DOKK1, hvor de sammen med Tessa og Nikolai dels fik præsenteret deres eget affaldsspil og sammen med 700 jævnaldrende fik indtryk af, hvad andre skoler arbejder med ift. børns stemmer ind i den grønne omstilling.

Et andet eksempel er, at vores elevråd efter at være etableret har haft møde med Skolestyrken: én alliance mellem Mary-fonden, Børns Vilkår og Red Barnet. Elevrådet har givet deres status på trivslen på Kolind Skole. Sammenlignet med andre skoler ved vi, at Kolind Skole har en god trivsel. Der er tilmed på hver klasse lavet en klassetrivsels undersøgelse, som er bragt i spil mellem trivselsråd og primærlærere og -pædagoger. Første gang præsenteret på mange forældremøder i det tidlige efterår.

Der har været rigtig mange andre aktivitets- og undervisningsforløb på skolen: der har været besøg ud af huset, der har været besøg på Skolen og ikke at glemme en enkelt skøn studietur til Skagen.

Alle kan ikke holde ferie i uge 42. I SFO’en møder de yngste ind til gode og hyggelige aktiviteter.

For de der afholder ferie – ønsker vi alle en god efterårsferie med ovenstående billede fra en ny intern tradition med Kartoffelsuppe i personalerummet op til ”kartoffelferien”.

Efterårshilsner, Frederik og Carsten