SFO

LOKAL HANDLEPLAN FOR SFO PÅx

Kolind Skole ligger i Kolind by midt på Djursland, og Kolind Skoles SFO er et fritidstilbud, som ligger i naturlig forlængelse af elevernes skoledag.

Kolind Skole følger de kommunale retningslinjer for SFO i Syddjurs Kommune og dermed også de udstukne rammer for SFO åbningsdage.

Se link: https://www.syddjurs.dk/da/borger/skole-og-uddannelse/sfo/aabningstider-og-lukkedage/

Åbningstiden I Kolind SFO er fra 6.15 – 17.00 (16.00 på fredage).

Prisen følger Syddjurs Kommunes principper for takster.

Se link: https://www.syddjurs.dk/da/borger/skole-og-uddannelse/sfo/sfo-for-0-til-3-klasse/

Overgang børnehave – tidlig SFO

Alle skolestartere på Kolind Skole anbefales at følge vores Tidlig SFO forløb, som løber fra 1. april til sommerferien.

Vores tidlig SFO forløb er tilrettelagt i tæt samarbejde med Kolind Børnehus, hvor mange af vore skolestartere går inden tidlig SFO starter.

Forløbet Tidlig SFO starter reelt tidligere, hvor børnehaven kommer på planlagte besøg, for at se de nye rammer og skabe begyndende relationer til de nye pædagoger og lærere som bliver en stor del af børnenes liv, når de starter på Kolind Skole.

Overgang fra børnehave til tidlig SFO søges hermed gjort så tryg som muligt, samtidig med at vigtig viden og erfaring fra børnehaven viderebringes til skolen.

Efterår og forår

Besøg i børnehave af relevant personale

Forår

Introaften på skolen – her møder man Ledelse, SFO og 0. kl personale (børn og voksne)

Februar / marts

Besøgsdage med fokus på tryghed og trivsel i nye rammer

Overgang SFO – Klubtilbud

Den 1. april i 3. klasse rykker eleverne fra SFO til klub, som fritidstilbud.

Klubben i Kolind ligger ved ungdomsskolens lokaler, og er dermed ikke i umiddelbar fysisk sammenknytning til Kolind Skole.

Inden 1. april besøger Kolind Skoles SFO klubben og klubbens medarbejdere informerer på skolen om klubtilbuddet.

Samarbejde mellem SFO og skole

Pædagogerne, som arbejder i Kolind SFO arbejder på, og er en integreret del af Kolind Skole.

Dvs. at pædagogerne foruden arbejdet i fritidsdelen også arbejder i skoledelen. Der er varierende opgaver i skoledelen, sammenfattende kan det siges, at pædagogerne er tilknyttet en primær årgang, og deltager i understøttende undervisning på forskellig vis.

Pædagogen er ligeledes tilknyttet og deltager i medarbejderteamet omkring en årgang og bliver hermed bindeled mellem skole- og fritidsdel.

Aftaler som indgås og er vigtige for den samlede SFO formidles videre på SFO personalemødet, som afholdes ugentligt.

Klassepædagoger I skoleåret 2022 2023

1. klasse
æ

Heidi Knakkegaard (HKN)

Josephine Rasmussen

(JRA)

g

Mikkel Stær

(MST)

g

Laila Johansson

(LJO)

Fritidspædagogiske tilbud i Kolind SFO

Kolind SFO arbejder med et bredt udbud af fritidsaktiviteter, som er medvirkende til at konkretisere ordlyden fra Syddjurs Kommunes overordnede SFO beskrivelse til et børnenært, praksisfagligt og inspirerende fritidstilbud med udfordringer og tilpassede hensyn.

Ugentlige tilbagevendende aktiviteter er bl.a. en bål dag, bevægelsesaktiviteter i hal eller ude, gå- eller cykelture til lokale naturperler, kreativt værksted med skiftende aktiviteter.

Fokus på bevægelse

I SFO har vi bevægelsesorienterede tilbud, som varierer i løbet af året.

Ugentlige ture, som foregår enten på cykel eller gåben.

Ugentlige aktiviteter i skolens gymnastiksale, ligesom Kolind + anvendes til større grupper af børn med bevægelsesaktiviteter for øje.

Ture ud af huset har jævnligt det mål at rykke ved elevernes opfattelse af mestring og det at flytte grænser. Samarbejdspartnere er f.eks Kraftværket hvor vi kører Scoot, Ryomgård klatreklub, Kolind Svømmebad.

MorgenSFO

Ved åbning kl 6.15 bydes velkommen til en rolig start på dagen for de børn, som møder tidligt. Her er fokus på en rolig start på dagen. Vi serverer en sund morgenmad eksempelvis med havregrød.

Kl. 7.30 klæder alle om og går ud. I skolegården igangsættes fællesaktiviteter og børnene kan vælge at deltage her eller lege selvstændigt.

Elever med særlige behov

Vi tilgodeser elever med særlige behov ved at tilrettelægge SFO tiden, så eleven kan deltage på egne præmisser. Nogle elever trives rigtig godt i SFO, grundet den lystbetonede tilgang. Strukturerede rammer omkring aktiviteterne

Vi har små stillezoner, hvor elever med behov for ro kan trække sig til.

Børnene har indflydelse og der indkaldes ca. 4. gange årligt til ”børneråd”, hvor børnene kommer med forslag til aktiviteter, som SFO tager med i overvejelserne, når planerne lægges.

SFO Personale 2022 2023

Mikkel

Koordinator/Pædagog

Heidi

Søren

q

Laila

Josephine

Pædagogisk Assistent

Pædagogstuderende

Louise

Pædagog i MorgenSFO

vikar

vikar

Julie

Medhjælper

I Kolind SFO kan man bli’ – den som man er inden i.